måndag 2 mars 2009

Våren på väg?

Satte några tulpanlökar i en kruka i höstas. Den har sedan stått i uterummet hela vintern.

Kunde nu glatt konstatera att de flesta av lökarna redan börjar sticka upp. Skall bli spännnade att se resultatet framöver då jag lyckats glömma bort vilka lökar som hamnade i krukan........





Ett par sköna promenader på isen blev det denna helg. Roligt men lite nya alternativa promenadvägar såhär på vintern, det tycker både matte och hund.










Åter i storstaden efter några dagar i mitt vattenhål där det hänt en del sedan sist. Vintergäcken blommade vid husväggen, blåbärsriset hade slagit ut inne och tulpanerna från sist hade vissnat. Bilden föreställer samma tulpan som i mitt allra första inlägg och jag tycker definitivt att den har sin charm även i visset skick.

En del snö hade fallit under veckan och jag som var rejält trött funderade när jag åkte ner om jag skulle kunna forcera snövallen för att köra in i garaget. Väl framme kunde jag dock konstatera att det var snyggt skottat både framför garageporten och ingången till huset. Återigen hade vänliga grannar varit framme. En tacksamhetens tanke och en bukett tulpaner blev det till dem .

Trots kylan gick det bra att sitta i mitt lähörn på altanen och njuta av solens värmande strålar. Fåglarna gjorde också sitt bästa för att med sin sång få fram vårkänslorna. I uterummet börjar det åter bli sittvänlig temperatur soliga dagar och man börjar längta efter att få odla lite igen :-) En del pelargoner i källaren verkar ha överlevt och både fikon och buskpion i uterummet visar tydliga tecken på liv. Visst är det skönt när man märker att det går mot varmare tider och när allt börjar grönska igen!
/Christina

2 kommentarer:

En helt vanlig familj... Eller?? sa...

ååå vad mysigt det låter. Skönt att gå på isen en solig dag. Det är bland det bästa som finns.

Vad spännande när man glömt vad man planterat.. hihi..

Hemmalycka sa...

Härlig helg, kallar det fjällenväder med sol och gnistrande snö.
Kram Åsa