torsdag 12 november 2009

Livet på landet

Vackra höstfärger finns det fortfarande, berberisen brinner i en hel skala av grönt-gult-brunt. Snart finns bara bären kvar och då brukar det komma en svärm med sidensvansar och kalasa. De skall ju vara nyttiga och vitaminrika så man kanske skulle pröva att torka några för vinterns behov.
Den här servisen tänker jag använda när jag skall bjuda vännerna i Hagavägens Dambokklubb på afternoon-tea på söndag. En gammal servis som min mamma köpte innan hon gifte sig och som mest stått oanvänd i ett skåp. Förtjänar att komma till heders igen även om kopparna är lite väl grunda för mitt tebehov......
På landet händer det en del annorlunda saker jämför med i stan. Idag kom en färja med kor från någon ö för att få övervintra på fastlandet, eller kanske inte vad vet jag. Lite problem blev det att lägga till och att sedan få korna att gå av färjan. Det är ju rätt envisa djur och inte de lättaste att tas med, de väger ju en hel del.
Och så blommorna, vissa blommar om gång på gång som denna färgklick som lyser upp stenarna på min promenad. Även rosor i rabatten och stora blåklockor blommar för fullt.

8 kommentarer:

Unknown sa...

Nu blev jag dödsförälskad i din servis. Sânt ska bara fram när man har besök, dâ blir man dubbelt sâ glad;)

Ölandsvindar sa...

Ja, varför är alltid gamla fina te- och kaffekoppar så små? Beror det på att både kaffe och te var en lyxvara förr eller ansågs det "fint" att bara sitta och smutta? Numera vill vi ju ha rejäla baljor att dricka ur.I dag ska vi ta en tur till södra Öland och kanske att det blir en ny handkikare i Naturbokhandeln.
Kram
Kerstin

Petit Eyekiss sa...

Var rädd om den fina teservisen, den är så vacker.
Att kopparna är låga beror nog på att allt var mindre förr, nu är ju allting i big size.....

Bea sa...

Vacker teservis och visst skall man ta fram det man har i skåpen och njuta av det :)
Trista november, men den glödande busken var verkligen en färgklick.
Kram / Bea

Britt sa...

Vad kul med the bjudning och fin servis, den kommer att bli uppskattad//Britt

Zebbes mamma sa...

Det är det som gör livet så roligt på landet. Man får se andra saker än i storstan.. Tänk om man fick se ett lass kossor lägga till vid tex Slussen.. hahah Det skulle se ut det...

Ha det bra

Kram Maria

Angie sa...

Thank you for your visit & kind comments. Your photos are very nice.

Petit Eyekiss sa...

Du har en Award att hämta hos mig!