måndag 3 augusti 2009

I min trädgård







Lite smakprov från min trädgård, förstora gärna bilderna(dvs klicka på en separat bild) för att se detaljer. Rosa maskros igen, de är ju så vackra (någon som vill ha frön?), en ny daglilja som plötsligt visade ansiktet, en vacker ros som fanns när jag flyttade in och så de vackert blå stormhattarna. Duvan i arken kallade min morfar den och naturligtvis skulle jag visat en bild på de små "duvorna" man kan se om man öppnar en blomma. Alltid glömmer jag något. Helgen har bjudit på kantareller i mängd, så roligt att plocka men att rensa.... tur att jag hade sommarprogrammet i P1 som sällskap. Har dessutom skördat broccoli och sockerärtor samt minimorötter då jag gallrat i raderna. Brukar vänta med slutgallring och på det sättet får man minimorötter när man ger plats för de större att växa klart. Sista semesterveckan har börjat och nu skall man hinna med allt man missat.... Ex-svärmor följer med när jag återvänder söderut imorgon. Ett besök på Nynäs för att beundra trädgården och pelargonerna förstås och så ett besök hemmavid. På kvällen avlöses hon av sonen men flickvän och så kommer en kompis med sin son och tre hundar. En kusin har dessutom förvarnat om besök i slutet av veckan så i helgen blir det vila och vila inför arbetsveckan. Men roligt är det med besökare, när och om man orkar.

7 kommentarer:

Britt sa...

Smarrigt med kantareller och ny plockad broccoli//Britt

Hemmalycka sa...

Det låter som du har fullt upp, men vad kul att skörda egna grönsaker.
Vi tar dig gärna på orden och kommer förbi på fika nån gång men det blit inte den här veckan och vi ringer före.
Kram Åsa

Ölandsvindar sa...

Hej, hej!
Har just petat i mig de sista körsbären från din dunge! Gubbe och hund har hjälpt till. I dag rotvattnar vi i trädgården. Det börjar verkligen att bli torrt nu, men rotvattnarpinne är en bra uppfinning. Vattnet hamnar där det ska och dunstar inte bort i solskenet.
Kerstin

NatureFootstep sa...

bilden på blåklockorna är verkligen fin :)

Zebbes mamma sa...

Hejsan

Hoppas verkligen att muffisarna blev goda, Zebbe suktade länge efter dem.. :)

Kram Maria

Maria Thorbjörnsson sa...

Ha en skön Helg.........
Maria

Eve sa...

These are beautiful blooms! :)