måndag 9 augusti 2010

Vädrets makter

Igår var det verkligen grått och blött och en luftfuktighet på över 90% . Diset svävade över ängarna och fåren var tidvis nästan dolda av fuktigheten. Hunden sov gott på sin favoritkudde efter tämligen korta promenader medan jag (förstås...) passade på att utnyttja fototillfället. De stackars humlorna på thaibasilikan var så blöta att de inte kunde flyga alls. Tur att de hade godsaker inom räckhåll. Vatten gör underverk med även det enklaste lilla blad när det sprider sig likt pärlor. Idag  finns det änsålänge lite hopp om uppehåll så vi skall nog passa på med en längre promenad och lite påtande i den eftersatta trädgården därefter

lördag 7 augusti 2010

Kräfttider, Color on Monday - Red

Suits perfect for Red Monday, those lovely crayfish we had this weekend. More examples on red HERE Dags för årets kräftpremiar och dessa som sägs vara fångade i Vättern föll oss i verkligen i smaken. Kompletterade med egenodlade dillkronor blev de en prydnad för bordet

måndag 19 juli 2010

Älskade pelargoner

Just så heter en utställning på Nynäs Slott. Tänkte att jag skulle visa några av mina istället ;-)



Ålsta Elin, vit stjärnpelargon med rosa strimmor


En av mina favoriter, äppelblomspelargonen


Brawners Spot, originalfärgen är den ceris-röda men den producerar också blommor med helt andra färgkombinationer på samma planta!

de två ovan vet jag inte namnen på
Nu väntar jag bara på att min kaktuspelargon och den ena vilda varianten skall slå ut 
Idag var det "bara " 15 grader på morgonen men strålande sol så temperaturen stiger fort

fredag 16 juli 2010

onsdag 14 juli 2010

Helgens marknad

I Söndags var det skärgårdsmarknad vid naturreservatet Stendörren. Som vanligt visades det hur man gjorde saker förr och det lockar många  som aldrig sett något likannade tidigare. Dessutom kommer många som varit med för för att minnas. Rep tvinnas och hö skördas med häst. Några som blev nostalgiska erbjöd sig att hässja höet och man såg hur de mindes och gladdes. Nog ser det mycket trevligare ut med en höhässja på fältet i stället för de vita runda som numera "pryder" desamma? Gott om besökare trots värmen och många passade på att åka en  svalkande tur med de gamla båtarna som fanns där. En hel del hantverk fannas att att beskåda och inhandla och vid båthuset satt en man och lagade nät. Värmen tog dock överhanden för många och även korna sökte sig till svalkan vid vattnet tillsammans me de andra solbadarna. 

måndag 24 maj 2010

Livskvalitet i omgivningarna








På en tidig morgonpromenad i omgivningarna hälsas man av nyvakna kor, havet ligger stilla och lugnt idag till skillnad från gårdagens skyfall med häftiga vindar. Fåren är alltid nyfikna, de förväntar sig att man har något i fickan åt dem (man får skylla sig själv...). Det blommar för fullt såväl i skog och mark som på tomten. Det stora körsbärsträdet vid vattnet är helt vitt, harsyran blommar fantastiskt i skogen och i min rabatt ( ja så är det faktiskt) där blommar rosa maskros. Efter bloming undrar alla varför jag har maskrosblad i rabatten :-) 





söndag 9 maj 2010

Fototriss - Skyltar

Fototriss skyltar passar mig bra så här kommer mina bidrag:










Först en härlig gammaldags skylt som jag fått av min dotter.

Sen ett par ur min hundskyltkollektion (jag har ett stort antal från hela världen och skulle ni ha någon på lager så mottar jag den gärna!) Den första från Böda, Öland och den andra från min resa till Australien. Den sista måste man förstora för att se hela budskapet.  Besök Fototriss för mer skyltexempel

  

fredag 30 april 2010

Våren och fåren är på plats


Våren har verkligen kommit igång nu, gräsmattorna grönskar och det längre gräset i naturen frodas, till glädje för mina fyrbenta som betar likt kor :-) Den stora har förstås redan badat. Fåren är ett annat säkert vårtecken häromkring. så härligt att titta ut, se flocken vandra omkring och höra dem bräka. Ett annat vårtecken är att en närbelägen plantskola öppnar. såhär på våren finne det "bara " mängder an penseer att välja bland och ack så svårt. Förstora bilden och njut av blomsterprakten! Boende/besökare i närheten rekommenderas starkt att åka till  plantskolan belägen i Hillesta, Västerljung
Och till sist vill jag dela med mig av soluppgångden denna Valborgsmässoafton  (ca en timme mellan bilderna) och önska er alla en fin kväll och Trevlig Helg.

Nu tänker jag äta frukost i uterummet :-) , lyx  när det börjar bli varmt

fredag 2 april 2010

GLAD PÅSK

Tänkte visa några av mina påskdekorationer (jo jag har sådana också, förklarar kanske varför det finns så mycket i mina förråd...)













Börjar med ett par gamla kära saker, först ett gäng påskkycklingar av flirtkuletyp och sedan en påskduk som min mamma sydde för många många år sedan och som nu är ett kärt minne.

 Så min ide´om vad man kan göra med sina påskägg istället för att fylla dem med godis nu när man vet att svenskarna äter mest godis i världen!! Sist men inte minst årets tillskott, en fantastisk ljusstake för värmeljus (eller annat) som jag fått nu till Påsk (tack Bengt :-)) och som består av en rundel med kycklingar i ägg, alla med olika ansiktsuttryck (eller  vad det nu heter när det gäller fåglar...). Den kommer från Harvesttime  som  har en hel massa andra roliga prydnader. Har blivit med "barnhund" (jfr barnbarn ;-)) över påsk så det blir en del utomhusaktiviteter. Efter påsk styr jag kosan söderut till en välkänd och älskad avlång ö i Östersjön ;-)